söndag 24 mars 2024

Om mig

 Om mig 

Jag heter Annika Månstråle Jönsson och är Yrkeslärare, Pedagogista, konstpedagog samt konstnär. Jag har arbetat med utbildning och fortbildning  av förskolepersonal under mina  35 år som yrkeslärare. Jag har också arbetat med handledning av personal i processarbetet med barnen samt iordningställande av lokaler för att få det stöd man får av den som den tredje pedagogen. Jag har  arbetat i Stockholm och Göteborg med fortbildning i Reggio Emilias filosofi och har även haft workshops i ateljéarbete  samt  kurser med fördjupat läroplansarbete för barnskötare. 

Jag blev hemvändare för 7 år sen och bor nu i Luleå och arbetar som distanslärare mot Skellefteå kommun komvux och utbildar barnskötare som har anställning men inte formell utbildning parallellt med konsultuppdrag mot Edvida utbildning, 

Jag är i grunden barnskötare som sen vidareutbildade mig för 35 år sen till yrkeslärare, barnavårdslärare. Jag har sen en vidareutbildningar inom både pedagogik till Pedagogista, Ateljearbete i förskolan, Estetik, Konst och bildvetenskap, Vedic art lärarutbildning samt Vedic art konstpedagog för barn och familjer samt fyra terminer på Sunderby folkhögskola Aftonskola konst med akryl, akvarell, 3 D, grafik mm Inom utomhuspedagogik har jag en fortbildning "Driva minijordbruk" från Färnebo folkhögskola samt lång erfarenhet av eget odlande och förädling av växter till salvor, oljor och teer. 

ATELJEARBETE

Jag ser det konkreta skapandet med framförallt naturmaterial och spillmaterial som en grund i ateljéarbetet och det digitala som en spännande del som man kan plocka in och skapa magi i rummet. Jag ser det dock så  att  det konkreta materialet bör vara grunden i arbetet med framförallt de små barnen. Jag har arbetat mycket med de små barnen och sinnesupplevelser och sett stora förändringar med lugnare barn i miljöer där man ändrat möblering och använt digitala projiceringar i valda delar. 

Kreativitet och skapande verksamhet har hela mitt liv varit en stor passion och jag ser med stor vikt på barns sensoriska upplevelser som leder till hjärnans utveckling som en viktig del av både inlärningsprocessen och barns förmåga att hitta sin inre koncentration. 

ATT VARA FÖRÄLDER  

Jag har många års erfarenhet av att arbeta med barn/föräldrakonstellationer, barn med särskilda förmågor som jag kallar dom där jag har ett holistiskt synsätt på hur vi kan må bra i relationer och livet som stort. Vi lever i ett samhälle som kräver delar av oss som ibland inte är mänskliga. Vi som är känsliga däckar i det trycket och det kallas för utbrändhet. Att vara förälder i det här samhället kräver att vi kan hitta oss själva och vårt eget fokus och den egna grundningen för att kunna hjälpa våra barn att få den. I det krävs det att vi får återhämtning, egentid och tid att reflektera tillsammans som familj. I min föräldracoachning är det stora fokuset på Hur mår vi? När mår vi bra? Hur pratar vi? När finns tid för lek? Hur ser våra rutiner ut i familjen? mm 


NATUREN SOM ÅTERHÄMTNING

En stor del i min egen erfarenhet och mitt synsätt är att vi behöver återhitta kontakten med naturen. När vi har tappat den har vi även tappat kontakten med en stor del av oss själva, dels jorden som ska ge näring och dels våra sinnen som behöver tystnad och lugn för att kunna uppfatta subtilare signaler. 


REGGIO EMILIAS FILOSOFI 

I Reggio Emilias filosofi som genomsyrar Läroplanen för förskolan LPFÖ 18 hade Loriz Malaguzzi som är grundaren en barnsyn där man såg barnet som kompetent och att vi måste ge barn förutsättningar för att tänka själva, komma med egna teorier genom skapande och kreativitet vilket skapar en samhällsmedborgare som har redskap för förändring. Reggio Emilia startade som en lokal motståndsrörelse mot det tidigare fascistiska arvet efter andra världskriget. Tillsammans med kvinnorörelsen i stan startade han upp förskolor med den filosofin och idag har vi den värdegrundstanken med i vår läroplan i förskolan. Utifrån det skapar man i Reggio Emilias filosofi miljöer där barnen kan utvecklas och få undervisning med det kreativa som bas. 

Man har en ateljé där barn får arbeta med olika material och experimentera och där tanken är att de ska ha tillgång till att välja sin dag utifrån intresse , vilken miljö man vill arbeta med. 

SAGAN som språklig utvecklare 

I Sagans värld möter man barnen i den nivå de befinner sig och alla kan på sitt eget sätt relatera till Sagan och utveckla både fantasi, tänkande och språket. Barn möter gestaltandet i Sagan och kan få en djupare insikt i livet genom den. I kombination med drama och dramaövningar kan man arbeta med svåra ämnen som att vara en bra kompis, döden, naturens kretslopp mm 

Det här är mina grundintressen att arbeta vidare med som jag ser som viktiga komponenter




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Workshop i utomhuspedagogik med barnskötare

 Idag har vi haft workshop i utomhuspedagogik i mitt uppdrag som barnavårdslärare för Skellefteå kommuns anställda barnskötare som går sin u...