söndag 24 mars 2024

Vår viktiga framtid - Barnen

Vår viktiga framtid - Barnen 

 I mitt arbete som barnavårdslärare i 35 år har följt samhällsutvecklingen och den förändring som skett som påverkar barnen och deras liv. Förskolan har alltid haft en viktig roll men har nu en ännu mer stark roll som hållare av värdegrund och ideal och en trygghet för barnen. 

Det jag ser har skett är en förändring i hur vi behöver skapa våra miljöer i förskolan för att de barn som växer upp idag ska kunna få koncentration och hitta sin inre harmoni. Det vi jobbade med för 10 år sen där  miljöer som hade ett mångfald av material och färger nu måste skalas av för att stora delar av barnen ska kunna hitta ro i att leka i förskolan. 

Föräldrar arbetar med nu än tidigare. Det gör att många barn får långa arbetsdagar på förskolan. Vi behöver då titta över hur det ska kunna få både lek- aktivitet men även vila under dagen för att orka med. 

Barn har inte kafferast och lunchrast när de slutat sova på dagen och man behöver då hitta små ställen där barnen kan få vuxentid och mindre grupper att relatera till. 

Utifrån detta och mitt ursprungsarbete med att utbilda pedagoger i så många år brinner jag för Barnes rätt till en dag i lek, kreativitet  och harmoni. Jag startade bloggen redan 2015 men gör en nystart nu och kommer lägga in nya tankar för både privatpersoner och pedagoger. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Workshop i utomhuspedagogik med barnskötare

 Idag har vi haft workshop i utomhuspedagogik i mitt uppdrag som barnavårdslärare för Skellefteå kommuns anställda barnskötare som går sin u...