söndag 24 mars 2024

Pedagogista - Pedagogisk handledning

Pedagogisk handledning


Jag är utbildad Pedagogista och har arbetat med Pedagogisk handledning i personalgrupper samt varit delaktig i förändringsarbeten. Ni kan boka in mig på plats och/eller digitalt via Edvida där jag arbetar som konsult. 

Pedagogisk handledning kan ske i grupp på er förskola utifrån                


-processer som sker i barngruppens kreativa arbete

-vid konflikter i personalgrupper

-vid omstrukturering för att få en spegel och nya ögon

-en personalgrupp önskar hitta ett annat sätt att arbeta på eller få hjälp att se med andra glasögon det som sker. 

-skapa nya miljöer för barnen för att de ska hitta homeostas i barngruppen. Den jämvikt som behövs för att det kreativ ska ge ett inre fokus för barnet mer än en utåtriktad aktivitet.

-kartlägga och arbeta med  den pedagogiska miljön ur ett hälsoperspektiv för att skapa mer balans 

-hitta metoder för att skapa harmoni och koncentration för barn och personal 

- att skapa hälsa för barnen 

-att skapa hälsa för personalen

Jag har 35 år med mig med kunskap och idéer utifrån Barnets perspektiv. Barn idag är inte desamma som för bara 10 år sen kan vi se som har arbetat länge med barngrupper. De nya barnen är högfrekventa och fungerar annorlunda om vi gör en jämförelse bakåt i tiden. VI kan behöva hitta nya sätt att bemöta dessa barn som så starkt vet vad de vill och har en stark kreativitet. Vi kan också ha en större mångkulturell blandning i våra barngrupper och behöver hitta ett gemensamt språk där vi förstår varandra. 

Lek och skapande verksamhet, byggande, rörelse och drama har sitt eget språk. Om vi tar hjälp av barnens inneboende resurser och skapar en miljö för möten kommer vi långt. Språk är så mycket mer än det talande och varje barn har sitt eget sätt att uttrycka den som den är. Min erfarenhet är att vi har svårare idag att skapa ett lugn i gruppen. Det kräver mer av oss att få till en fungerande barngrupp. 

Jag har möjlighet att komma in i barngruppen också under tid eller få del av processerna via videoinspelningar. Vi kan tillsammans skapa en arena av tillväxt i en tillitsfull relation mellan Pedagogista - Personal - Barn - Miljön. Hör av dig för frågor och offert till www.edvida.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Workshop i utomhuspedagogik med barnskötare

 Idag har vi haft workshop i utomhuspedagogik i mitt uppdrag som barnavårdslärare för Skellefteå kommuns anställda barnskötare som går sin u...